رواية قلوب تنزف عشقأ كامله(جميع الحلقات من الحلقه الاولي حتي الاخيرة بقلم عبير سليم


 الحلقه الأولى 

روايةقلوب تنزف عشقاً               

بقلم عبير سليم     

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

لماذا تأتي علينا الحياة دائما ولاتتركنا وشاننا؟

لماذا تعذبنا وتحرق قلوبنا على من عشقهم الفؤاد وذابت لهم الأرواح؟


لماذا تأمر سهام العشق أن تصوب تجاه قلوبنا وتمزقها فتصبح أشلاء

وتجعلها تنزف على من نتنفس حبهم؟


لماذا تقسو علينا ولا تذيقنا سوى مرارة الأحزان؟


أيعقل ان يكون هناك حكمه فى ذاك ام هي الحياة التي اقسمت الا تذيق المحب حلاوة حبه


❤️ما زالت جالسه أمامه نفس تلك الجلسه التي اعتادت عليها منذ رحيل من هواه القلب وذاب الفؤاد شوقاً له.

لا يتحدث لسانها ولا ينطق فاها بكلمه.

  تنطر إليه بعينين دامعتين تتحدث إليه بقلبها.قلب عاشقه، واعين دامعه. قلب منفطر على عشقه الأول والأخير. قلب ينزف بحب من هتف القلب بإسمه وذاق العذاب من أجل ابقاء الود له. 


تحدثه بقلبها وهي تظن أنه سيجيبها وسيستجيب لدعائها.

دموعها تسبق كلامها تترجاه ان يخبرها بمكنونه الذي لا يعلمه سواه


نعم فمن غيره بمقدرته أن يخبرها بما تتمنى سماعه ومعرفته.

وهو من احتواه فى جوفه وسار به إلى حيث لا تدري


أحاديث من القلب لم تجد لها ردا ولا صدى. فتعلو بصوتها وشهقاتها المتتابعه التي تقطع الافئده من الحزن على حالها.


رد علية بقى الله يخليك ريح قلبي بقى محدش غيرك هو اللي حيريحني ويريح قلبى  من النار اللي بتاكل فيه


كده بردو بقى احنا نهون عليك تعمل فينا كده

رد قللي بقى اخدته ورحت بيه فين وديته فين رد علية جاوبني كفايه سكوت لحد كده محدش حيقدر يجاوبني غيرك محدش يقدر يبرد ناري غيرك ليه بتعمل فية كده وانت عارف اني مليش غيره رد علية ريح قلبي


ياترى رحت لحد فين  انت فين يا حبيبي ياترى فين اراضيك


وحشتني اوي معقوله دي انا عمري ماكنت اقدر أصدق ان ممكن ييجي يوم ومعرفش فيه اللي حصل معاك فيه

كام يوم دلوقتى مر وعدى وانا مش عارفه انت فين ولا وصلت لفين


 يارب اقف معاه و انقذه لية وطمن قلبي عليه

قلبي اللي بيتقطع من خوفه وقلقه عليه انت عالم انه غلبان واني من غيره يتيمه طمني عليه يارب

ده روحي وقلبي وحياتي وعمري كله


ياسمين

تلتفت للصوت فتجد ابنة خالتها وصديقتها الوحيده هي من تهمس باسمها 

خلود

خلود وهي تجلس بجوارها:تفتكري قعدتك كده هي اللي حتطمنك عليه يعني


ياسمين وهي تمسح دموعها :أعمل ايه بس ياريت فى ايدي حاجه مفيش فايدي حاجه اعملها اطمن قلبي عليه اهئ اهئ اهئ


خلود :ياسمين ياحبيبتي عشان خاطري ممكن تهدي شويه مش كده


وبعدين انا عاوزة اعرف يعني انتي خلاص مبقيتيش تحبيني وبقيتي بتيجى تشكي للبحر همك يعني بقيتي بتحبي البحر اكتر مني خلاص


ياسمين :انا عمري ماكان عندي حد بحبه اكتر منك ياخلود لكن محدش حيجاوبني غيره مش هو اللي اخده مني


خلود :بس هو مااخدهوش ياحبيبتي حمزة هو اللي راحله بنفسه ورمى نفسه فاحضانه واداله الامان مع اننا طول عمرنا نسمع ان البحر غدار ومالوش امان


ياسمين :لاء ياخلود لاء الا البحر ده. 

 من يوم ماوعينا عالدنيا انا وحمزة وهو اماننا الوحيد هو الشاهد على حبنا هو اللي عارف كل اسرارنا وانا متاكده ان هو اللي حيطمني عليه

انا خايفه عليه اوي ياخلود خايفه يكون حصلله حاجه


خلود :طب قومي معايا ياياسمين قومي عشان خاطري خالتو لو اتاخرتي عليها اكتر من كده حتعمل معاكي مشكله


ياسمين :هي ليه ماما مش زي مامتك  انا كان نفسي خالتو هدى تكون هي ماما


خلود :ليه بس كده يا حبيبتي ربنا يخليلك خالتو ده انتي بنتها حبيبتها


ياسمين :بنتها والله انا شاكه اني بنتها اصلا انتي مش شايفاها بتعاملني ازاي


خلود :معلش ياياسمين هي بتحبك اوي والله بس للاسف مشاعرها جافه اوي لكن بتحبك


ياسمين :ماما مبتعرفش تحب غير واحد بس أسامه مفيش غيره عالحجر وهو اللي ليه الحب كله انما انا


خلود :ياسمين انا عارفه انك زعلانه منها عشان هي السبب فسفر حمزة


ياسمين :هي السبب أيوه هي السبب لولا انها كل شويه كانت تزعله بالكلام وتحسسه بعجزه وقلة حيلته مكنش سابني وسافر ياخلود كان زماننا دلوقتي مع بعض


انا خايفه خايفه اوي  خايفه مشوفهوش تاني قلبي حاسس ان غيابه حيطول انا حسه اني بموت فبعده عني


خلود وهي تحتضنها:حنطمن عليه ياياسمين انا لسه مقابله حسين  وانا جايه وهو اكدلي انه حيحاول يطمننا عليه ويعرفلنا اخباره


ياسمين :يارب يارب ياخلود انا كل اللي عاوزاه اني اطمن انه بخير خايفه يكون البحر أخده مني 

 بس لاء مش ممكن يغدر بينا أبدا ده شاهد على حبنا من أول يوم ومش ممكن يضيعنا أبدا


خلود :أكيد ياحبيبتى بقولك إيه ياللا بقى الله يخليكي


😢بعد قليل فى المنزل

أهلا انتي هليتي حمد الله على السلامة يا ست ياسمين هانم ماكنتي تفضلي قاعده متلقحه عالبحر شويه كمان جايه بدري كده ليه


ياسمين :ماما الله يخليكي أنا على اخري ومش ناقصه تريقه 


خلود :ياسمين ادخلي انتي اوضتك دلوقتى الله يخليكي

خالتوا صفاء من فضلك خفي شويه عليها كفايه اللي هي فيه


صفاء:أخف عليها ليه واناكنت عملتلها إيه إن شاء الله جتها خيبه فخيبتها  بدل ماتتخطب لحد كويس يرفعها لفوق رايحه قال تحبلي واحد كحيان لا وراه ولا قدامه خليها الموكوسه قاعده كده والعمر بيجري بيها لحد ماتعنس ومحدش يبص فوشها بعد كده


خلود :ايه اللي بتقوليه ده بس ياخالتو وهو حمزة ايه اللي سفره وغربه مش عشان يكون نفسه ويرجعلها ويتجوزوا


صفاء :يكون نفسه اه ان شاء الله ابقي تعالي قابليني هو اصلا يااما حيروح زى اللي راحوا يااما حيلوفله على واحده من الخواجات ياحبيبتي ويدي للهبله دي استماره سته


 عقلي بنت خالتك ياخلود قوليلها تسيبها منه وتفكر فى مستقبلها صح خليها تصحصح لنفسها قبل ماالعمر يجري بيها


خلود :خالتو حرام عليكي تفكر في ايه وتسيب مين انتي بتقولي ايه انتي مش عارفه انهم بيحبوا بعض من اول ماعنيهم فتحت عالدنيا ليه عاوزه تفرقي بينهم ليه


صفاء :عشان انا عاوزة مصلحتها

خلود :خالتو انتي مفيش فايده من الكلام معاكي عن اذنك ياخالتو انا داخلالها


صفاء :ادخليلها ياحبيبتي جتكم خيبه انتوا الاتنين فخيبتكم ماجمع الا اما وفق

تفتح عليها الغرفه فتجدها ممسكه بصورهم سويا وهي تتحدث اليها وتبكي

سمسم ياقلبي بطلي عياط بقى حرام العيون الحلوة دي تعيط كده بقولك إيه أنا جعانه اوي انا حخللي خالتو تجيبلنا الأكل وناكل سوا


ياسمين :مليش نفس ياخلود

خلود :طب لو مااكلتيش مش حاكل وحيجيلي هبوط وحموت ويبقى ذنبي فرقبتك


ياسمين :يالهوي كل ده خلاص يخرببيت سنينك حاكل حاضر


خلود وهي تحتضنها:أيوة كده اضحكي وان شاء الله ربنا حيطمنك عليه


ياسمين :يارب ياخلود يارب

😢😢😢😢😢😢😢

 فى إحدى الاماكن الراقيه بمنزل يبدو على ساكنيه الثراء والغنى تتحدث إلى اختها

أخيراً خلصت قايمة المدعوين

مريم:وريني كده

ايه ده مش ياسمين وخلود دول اللي كانوا زمايلك فى الجامعه


ميرا :يخرب عقلك انتي لسه فاكراهم


مريم :أيوة فاكراهم لأنك وقتها كنتي بتجيبى سيرتهم كتير  بس هو انتي لسه فاكراهم وبعدين انتي حتعرفي توصليلهم وتعزميهم أساساً


ميرا :عيب عليكي يابنتي ده انا ميرا طبعا حعرف اوصلهم وان شاء الله حييجوا انتي عارفه ياروما برغم اني عرفت ناس كتير اوي فى الجامعه وكتير كانوا يتمنوا اني اصاحبهم لكن ياسمين وخلود دول بالذات كانت ليهم معزة كبيرة اوي عندي كنت بحسهم مختلفين لا حقوديين ولا طماعين ولا حتى تشوفي غيره فعيونهم


مريم :بس انتي أكيد متعرفيش حاجه عنهم يعني ممكن يكونوا اتجوزوا


ميرا :لا انا اللي وصللي عنهم ان ياسمين مخطوبه لحمزة اللي كانت بتحبه من أيام الجامعه وخلود لسه ماارتبطتش


 مريم :بيحبوا بعض من أيام الجامعه

ميرا :وحياتك من وهما اطفال كمان

يااه لو كنتي شفتيهم وهما مع بعض تحبي الحب من حبهم لبعض


مريم :معقوله ده هو لسه في حد بيحب كده


ميرا :اه طبعا ياروما الحب موجود فى كل زمان ومكان العيب مش فيه العيب في اللي شوهوا معناه الحقيقي


مريم :معاكي حق بس تصدقي انك شوقتيني اشوف ياسمين وحبيبها أوي


ميرا :انا حتصل اعزمهم ويارب بقى ييجوا نفسي أجمع كل صحابي

مريم :مبسوطه ياميرو


ميرا :مش عارفه

مريم :نعم معناه ايه بقى الكلام ده يعني انتي بتحبي يامن واللا لاء


ميرا : مانتي عارفه يا مريم اني محبتش فحياتي غير واحد بس


مريم :مين اونكل أكمل

ميرا :مريم من فضلك


مريم :خلاص ياستي متزعليش بس مش هي دي الحقيقه مش اكبر منك باكتر من خمستاشر سنه نفسي اعرف حبيتي فيه إيه


ميرا:اكمل ده اكتر انسان حبيته فحياتي وكان امنية عمري اني ارتبط بيه


مريم:ترتبطي بيه ازاي بس وبعدين انتي نسيتي اللي حصل وقتها


ميرا :انسى وهو انا عمري اقدر انسى دي جاجه محفورة فقلبي العمر كله


مريم :سوري يا ميرو مقصدش افكرك والله 


ميرا :تفكريني وهو انا كنت عمري نسيت عشان افتكر

مريم :ويامن ياميرا

ميرا :يامن انسان كويس وشخص مناسب 

مريم :ان شاء الله حتنسي ياميرا وبكرة يامن ينسيكي

ميرا:يارب يامريم

صدقيني أنا نفسي أوي ابقى مبسوطه مع يامن واقدر انسى

مريم:حتنبسطي وتفرحي وتعيشي فتبات ونبات وتخلفي صبيان وبنات


ميرا:ههههههههه

مريم:ايوة بقى حبيبة قلبي يا ناس

ميرا :انتي اللي حبيبة قلبي يامريومه ربنا يخليكي لية


مريم:ويخليكي لية ياعروستنا الحلوة


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

فى صباح اليوم التالي

باحدى البيوت القديمه يابنتي اهدي بقى شويه خلينا نعرف نفكر


ياسمين :غصب عني والله ياعمي انا خايفه على حمزة يكون حصلله حاجه


فاطمه :الف بعد الشر عنه فال الله ولا فالك ان شاء الله ربنا حينصره ويقف جمبه ويطمنا عليه

ياسمين :يارب ياطنط يارب

هو حسين أتأخر كده ليه ده قاللي انه جاي ورايا على طول

محمد:الغايب حجته معاه يابنتي ان شاء الله خير

ياسمين :يارب ياعمي يارب


يعلن جرس الباب عن قدوم شخص

محمد:افتحي الباب يامنى

منى:ده حسين يابابا ادخل ياحسين

حسين :سلام عليكم

الجميع :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ياسمين :طمني ياحسين الله يخليك وصلت لحاجه

حسين :للأسف لسه مفيش اي اخبار

والمركب اللي حمزة طلع عليها مفيش عنها اي اخبارلسه


ياسمين :طب وبعدين حنفضل ساكتين كده

محمد:جيب العواقب سليمه يارب

حمزة:اطمنوا ياجماعه انا والله ماحسكت غير لما اوصله


فاطمه:ياحبيبي ياحمزة ياترى فين اراضيك يابني ربنا يطمنا عليك يارب


تعود ياسمين الى المنزل وهي باكية العينين فتجد والدتها جالسه فى انتظارها


حمدلله على السلامه يا ست هانم ماكنتي تباتي عندهم احسن


ياسمين :ماما الله يخليكي سببيني فى اللي انا فيه انا مش ناقصاكي


 صفاء:انا مش عارفه انتي عامله فنفسك كده ليه مايغور فداهيه تاخده يعني من عدالته


ياسمين :ماما من فضلك بقى كفايه لحد كده انا خلاص تعبت


 صفاء :تعبتي من ايه ياياسمين بقولك ايه اتعدلي بقى بدل مااعدلك


ياسمين :وانا عملت إيه بس ياماما


صفاء :عملك اسود ومنيل ياهانم ياختي بدل مانتي  من البحر لبيت خالتك لبيت المعدول روحي شوفيلك شغلانه عدله تشتغليها بدل قعدتك عالبحر اللي لا حتودي ولا حتجيب


ياسمين :اطمن على حمزة الأول وبعد كده حروح اسأل فى الشركات اللي قدمت فيها


صفاء :انا نفسي افهم ماله المحل اللي كنتي واقفه فيه تسيبيه ليه هاه ده الراجل كان بيديكي مرتب كويس


ياسمين :انتي كنتي عاوزاني افضل فى المحل بعد اللي قلتهولك


صفاء :قلتيلي ايه يافالحه قلتيلي ان الراجل كان عاوزك تقلعي الطرحه وايه المشكله ماتقلعيها


ياسمين :ماما انتي بتقولي ايه انتي عاوزاني اغضب ربنا واقلع حجابي عشان خاطر حتة شغلانه ياخي فستين داهيه


 لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق


صفاء :يالهوي عليكي حتشيلليني امشي انجري من قدامي طالعه فقريه شبه اللي مخلفك محدش فاهمني غير ابني حبيبي


يدخل ابنها حبيبها عالصوت:مالكم صوتكم عالي ليه

صفاء :وهو في حد بيعللي صوتي غير اختك


أسامه :سيبيها بكرة تفوق وترجع لعقلها

صفاء :ترجع لعقلها وهو اللي اسمه حمزة ده طول ماهو فحياتها اختك حتفوق ابدا


أسامه :بكرة ميبقاش في حد اسمه حمزة أصلا وحتنساه

صفاء :مش فاهمه يااسامه تقصد إيه

أسامه :ياماما عمرك سمعتي عن حد راح للبحر برجليه ورجع تاني

هو حمزة سافر سفريه عاديه ده مهاجر هجرة غير شرعية عارفه يعني إيه


😒😢يعني ممكن يحصلك حاجه ياحمزة وتضيع مني

حمزة:مفيش قدامي حل تاني ياياسمين اديكي شفتي الأبواب هنا كلها متقفله وكل شغلانه بشتغلها بتبقى العن من اللي قبليها حنفضل مخطوبين لحد امتى

وانا خايف تضيعي مني ياحبيبتى


ياسمين وهي تبكي:اضيع منك ليه بتقول كده

حمزة:خايف تزهقي من الانتظار


ياسمين :حمزة انت بتقول انا لو قعدت جمبك العمر كله عمري ماازهق ابدا ده انت حبيبي وحياتي وعمري كله انت النفس اللي بتنفسه

حمزة انت لو مش فحياتي يبقى ملهاش لازمه اني اعيشها


حمزة:وانتي مش خطيبتي وبس انتي بنت عمري كله انتي الحب اللي عيني فتحت عليه ياسمين انا مستعد مش اهاجر هجرة غير شرعيه لاء ده انا مستعد اطلع الفضاء بس متروحيش من ايدي


ياسمين :طب وانت مطمن ياحمزة انا طول عمري اعرف اللي بيهاجر بالشكل ده مبيوصلش وممكن المركب تغرق


حمزة :لاء اطمني انا سألت كويس وعرفت ان الراجل ده سفر ناس كتير اوي قبل كده ووصلوا واشتغلوا وحياتهم اتغيرت


ادعيلي انتي بس ياحبيبتي


ياسمين :ربنا معاك ياحبيبي وميوجعش قلبي عليك يارب


حمزة:طب وليه الدموع دي بقى

ياسمين :مش قادره اتصور ان يعدي علية يوم واحد وعيني متشوفكش فيه


حمزة:لو عينك مش حتشوفني اكيد انا هنا وكان يضع يده محل قلبها


ياسمين :انت هنا انت مش هنا بس انت فكل كياني


حمزة:وانا كل اللي نفسي فيه اني اجيبلك الدنيا تحت رجليكي


ياسمين :وانا مش عاوزة من الدنيا دي كلها غيرك انت


حمزة:ابنيلك قصر عالي واخطف نجم الليالي واشغلك عقد غالي يضويه احلى الصبايا

ياسمين :انا الهوى هوايا هوايا

حمزة وياسمين :ههههههههه


حمزة:ايوة كده ده هي الضحكه الحلوه دي اللي مصبراني عالغربه اللي حتغربها


ياسمين :ربنا يصبرني على بعادك يارب ويطمن قلبي عليك ياحبيبي


تفيق من ذكرياتها على صوت تليفونها:ايوة ياخلود

خلود :في اخبار جديده

ياسمين :لسه ياخلود ادعيله

خلود :ربنا يطمن قلبك يارب

ياسمين :يارب ياخلود يارب




                       الحلقه الثانيه من هنا

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

رواية مشوهة فى قلب صعيدي الفصل الربع والخامس

رواية نسر القمر بقلم الاء الرحمن الفصل الاول كامله جميع الفصول